@article { author = {Saeedi, M}, title = {Optimal Design of the Groundwater Treatment System Using Hybrid Bioremediation and Pump and Treat Technologies}, journal = {Iran-Water Resources Research}, volume = {8}, number = {1}, pages = {51-63}, year = {2012}, publisher = {Iranian Water Resources Association}, issn = {1735-2347}, eissn = {2476-7360}, doi = {}, abstract = {Optimal groundwater bioremediation formulation are often complex, nonlinear, and involve intensive computations. Population-based optimization techniques allow solution of more complex nonlinear problems compared to the traditional gradient-based approaches, but computationally they are more intensive. For the first time, this study, proposed ant colony optimization (ACO) algorithm for groundwater bioremediation problems. Performance is compared to the hybrid genetic algorithm and simulated annealing. Rates of injection and extraction pumping and well locations are decision variables. The BIOPLUMEII is used as simulation model. Results showed the phenomenal capability of ACO algorithm in cutting calculation cost, in comparison to Hybrid simulated annealing and genetic algorithm, with a minor calculation error of 1.8%. Optimization results showed that ACO note worthily reduces computational time (56%) compared to the hybrid genetic algorithm and simulated annealing. ACO can be used as an alternative method for solving larger-scale groundwater remediation problems.  }, keywords = {Groundwater,Contaminant plume,Bioremediation,ant colony optimization}, title_fa = {طراحی بهینه سیستم تصفیه آلودگی آبهای زیرزمینی با استفاده از ترکیب تکنولوژی‌های احیای بیولوژیکی و پمپاژ تصفیه}, abstract_fa = {مسائل مربوط به طراحی بهینه احیای آبهای زیرزمینی بسیار پیچیده، غیرخطی و از نظر محاسباتی پر هزینه هستند. روش‌های فراکاوشی مختلفی برای طراحی بهینه این مسائل مورد استفاده قرار گرفته که نتایج مناسبی را به همراه داشته است، اما اکثر آنها از نظر زمان اجرای محاسبات بسیار پرهزینه بوده اند. در این تحقیق برای اولین بار از الگوریتم جامعه مورچگان برای حل مسائل تصفیه آلودگی آبهای زیرزمینی استفاده شده است و کارایی آن با الگوریتم ترکیبی نورد شبیه‌سازی شده و الگوریتم ژنتیک مقایسه شده است. در مسئله موردی بررسی شده محل چاه‌ها و مقادیر تزریق و تخلیه از این نقاط، به عنوان متغیرهای تصمیم در نظر گرفته شده‌اند و شبیه‌سازی جریان کمی و کیفی آبهای زیرزمینی با استفاده از نرم‌افزار BIOPLUMEII انجام یافته است. با توجه به خصوصیات الگوریتم مورچه‌ها، با گسسته‌سازی مقادیر دبی‌های پمپاژ و تخلیه تعداد فراخوانی شبیه ساز به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. خطای ناشی از گسسته‌سازی متغیرهای تصمیم در حدود 8/1 درصد است و این در شرایطی است که کاهش زمان محاسبات و تعداد فراخوانی شبیه‌ساز در حدود 56 درصد است. با پیچیده‌تر شدن مشخصات آبخوان و گسترش ابعاد مسئله، کاهش زمان ناشی از این رویکرد اهمیت بیشتری خواهد داشت.}, keywords_fa = {آبهای زیرزمینی,هاله آلودگی,احیای بیولوژیکی,الگوریتم جامعه مورچه‌ها}, url = {https://www.iwrr.ir/article_17430.html}, eprint = {https://www.iwrr.ir/article_17430_eb4260ae24e36dd5b9c0234c413d8fe7.pdf} }